Meisje met de parel

||43||
||43||
arrow arrow

Oorhangers gemaakt naar aanleiding van het beroemde schilderij van Johannes Vermeer, genaamd:

HET MEISJE MET DE PAREL

1665-1667
Tijdens deze periode is het schilderij van Johannes Vermeer geschilderd. 350 jaar later lopen er bij ons een paar mensen het atelier binnen met de wens een paar oorhangers te laten maken, zoals de oorbellen op het schilderij. Uitdagend als ik dit vind, ben ik direct op internet naar het schilderij gaan zoeken en gaan kijken hoe de oorbellen er tot in detail uit moeten hebben gezien. De gedachte van de meester hebben het detail echter aan de kijker over gelaten. Spannend wordt dan het proces!

ONTWERP EN DESIGN VAN DE MEESTER

Hoe zal de rest van de oorbel eruit zien om het resultaat te krijgen van het schilderij. De ruimte die de schilder heeft gelaten zal worden ingevuld met de wens van de nieuwe draagster en het oog van de meester goudsmid. In dit geval ben ik dit. Mevrouw heeft gelukkig heel duidelijk voor ogen welke kleur haar goed past en welke zij dan ook graag zou zien op haar oor. Daar zij geen gaatjes heeft, zullen wij gebruik maken van clips achter de stenen. De grootte van de steen moet passend zijn op het oor, maar zeker niet te overheersend ten opzichte van de wilde parel aan de onderzijde. De wilde parel is het enige ├ęcht zichtbare detail op het schilderij. Dus dit moet 'leading' zijn. Ook de lengte van de oorbel is afhankelijk van het gezicht van de draagster. De juiste lengte is te pepalen nadat de perfecte parels gevonden zijn.

OP ZOEK NAAR DE PAREL

De zoektocht naar de parel is de volgende belangrijke stap. Wij hebben voor dit ontwerp gekozen voor parels in een groot formaat. Ze moeten echt aanwezig zijn. Dit is immers op het schilderij ook het geval. Een peer gevormde parel, ook wel barok parel genoemd, komt op dit schilderij prachtig tot zijn recht en geeft de schoonheid die van het schilderij afstraalt weer. De zoektocht begint. Bij verschillende leveranciers en in onze eigen voorraad, waar genoeg 'pareltjes' te vinden zijn. Hierbij doel ik vooral op de schoonheid van de producten, waar ik gelukkig dagelijks verlekkerd naar mag kijken en mij mee mag vereenzelvigen om tot de mooiste creaties te komen. Uiteindelijk worden de perfecte parels gevonden. Deze parels zijn absoluut niet gelijk. Dat is juist de charme van barok gevormde parels. Ze komen zodanig overeen, dat ze de oorbellen tot het unieke exemplaar oorhangers zullen maken waar klant en ik naar op zoek zijn.

EINDRESULTAAT

De sfeer van de oorhanger is evenzo belangrijk om een passend eindresultaat te krijgen als de parels, het goud en de bovenste edelsteen zelf. Kijk naar het schilderij en naar het resultaat van de uiteindelijke oorhangers, dan zul je misschien zeggen; Ik zie er toch iets anders in. Kijk naar de sfeer van het beroemde schilderij en dan naar de oorbellen, dan zeg je; Dat komt verdomd dicht in de buurt.

De oorbellen bestaand uit 14 krt geelgoud bevatten 2 peer geslepen lemon quarts edelstenen met een afmeting van 12 x 8 mm en hebben een barok parel aan de onderzijde hangen van ongeveer 18 x 15 mm

Reacties

Mia van der moolen 23 Februari 2017

Prachtig gemaakt . Ik heb het meisje met de parel een aantal keren geschilderd dus het heeft altijd mijn belangstelling . Heel erg mooi . .vr.gr Mia

Naam
E-mail*
Uw bericht